Yumeko.nl maakt gebruikt vancookies.OK
Slaap in te halen? Wat u moet weten over een powernap!

Een tekort aan slaap heeft al heel snel effect op uw gemoedstoestand, uw geheugen en uw immuunsysteem. Zo gauw u een nacht te weinig slaapt, bouwt u een slaapachterstand op. Dit bouwt zich cumulatief op. En eenmaal een slaapachterstand moet u weer slaap zien in te halen.

Hoe kan een slaapachterstand het best worden ingehaald?

U kunt een avondje eerder naar bed. Maar bij een grote slaapachterstand hebt, helpt dat niet. En heel vroeg naar bed verstoort uw biologische ritme en slaapcyclus. Maar wat dan wel? Powernaps zijn het bewezen middel om slaaptekort in te halen zonder dat je slaapcyclus in de war raakt.

Hoe lang mogen powernaps duren?

De effectiviteit van een powernap zit ‘m in de uitvoering. Een powernap van 90 minuten is het meest effectief en daarmee haal je zo’n anderhalf uur slaaptekort in. Waarom 90 minuten en niet een uur zult u denken? Elke slaapcyclus van lichte naar diepe en weer terug naar lichte slaap duurt 90 minuten. Wanneer u een uurtje slaapt, zit u midden in de diepe (REM)slaap en die moet juist niet verstoord worden wanneer je slaap hebt in te halen.

Meer slaap in te halen? Zorg dat je je altijd houdt aan een veelvoud van de slaapcyclus van 90 minuten.

Op welk moment aan powernap?

Het beste moment voor een powernap zou tussen de half twee en half vier in de middag liggen. Onze alertheid is dan het laagst en daarmee het meest geschikte moment voor een powernap.

Powernap van 20 minuten

Mocht je geen tijd hebben voor een powernap van 90 minuten, neem dan een middagdutje van 20 minuten. Je wordt dan net wakker voor je in je diepe slaap komt. Minder effectief dan een powernap van 90 minuten maar helpt zeker!

Wij zijn op werkdagen van 9.00 tot 17.30 telefonisch bereikbaar.