Yumeko.nl maakt gebruikt vancookies.OK
5 slaaptips voor de kortste nacht van het jaar

Het is bijna weer zover: de zonnewende. Op 21 juni kunnen we genieten van de langste zomerdag van het jaar. Super fijn natuurlijk, maar dit betekent ook dat de nacht extra kort is.

Al in de vroege uurtjes zullen de eerste zonnestralen schijnen en al gauw staan we hierdoor eerder op. Alleen slapen we hierdoor wel genoeg? Met deze vijf tips zul jij uitgeslapen de kortste nacht van het jaar doorstaan.

Wat is de zonnewende?

De nacht van de zonnewende, de dag waarop de zon het langst aan de hemel staat en de nacht het kortst is. De zonnewende is de gebeurtenis waarbij de zon, gezien vanaf de aarde, de noordelijkste of zuidelijkste positie bereikt. De zonnewende kan zich onderscheiden in een zomerwende en winterwende. Voor het Noordelijk halfrond, vindt de zomerwende meestal plaats op 21 juni en luidt het, het begin in van de zomer. De winterwende vindt meestal plaats op 21 december en luidt het begin van de winter in. Voor het Zuidelijk halfrond is dit andersom.

yumeko_zonnewende

De kortste zomernacht

In Nederland gaat op 21 juni de zon om 05:19 uur de zon op en gaat de zon onder om 22:03 uur. Dit betekent dat de dag 16 uur en 44 minuten duurt en de nacht slechts 7 uur en 16 minuten. Voor ons is dit helaas een te korte nacht om goed uitgerust wakker te worden en bovendien slapen de meesten van ons graag nog even door tot de wekker afgaat. Natuurlijk kun je bij de eerste paar zonnestralen stug door proberen te slapen, maar toch heeft de vroege zonsopgang een effect op onze slaap-waakritme. Ons lichaam gebruikt bepaalde 'signalen', zoals daglicht, om ons te wekken. Dit ritme regelt niet alleen ons slaapgedrag, maar ook ons energiepeil en ons humeur. Het is dus zeker van belang om een goede nachtrust te hebben, zeker wanneer - ook al willen we het niet - de biologische 'klok' eerder afgaat dan de klok in de slaapkamer.

yumeko_slapen_zonnewende

5 slaaptips voor de korte nacht

Speciaal voor de komende korte nachten hebben wij enkele slaaptips voor je op een rijtje gezet. Deze tips zullen helpen om je uitgeslapen wakker te laten worden.

  1. Slaap met een slaapmasker op. Door een slaapmasker te dragen, schijnt het zonlicht niet in je ogen, waardoor jij gerust door kunt slapen tot de wekker afgaat. Heb je geen slaapmasker? Wij hebben fijne, zachte en eco jersey slaapmaskers waar je (h)eerlijk mee kunt slapen.
  2. Maak de slaapkamer zo donker mogelijk met een goede rolluik of verduisterende gordijnen. Des te donkerder de kamer, des te minder daglicht naar binnen zal schijnen en des te fijner jij zult slapen.
  3. Heb jij de rolluik al naar beneden gedaan of de gordijnen al dichtgeslagen? Vergeet dan ook niet het apparatuur dat licht geeft, uit te zetten. Dit betekent dat dus ook de wekker uit het zicht moet worden gezet, want de cijfers van de wekker geven ook licht af.
  4. Kruip heerlijk weg onder donker, maar zomers beddengoed. Door een heerlijk zomers en luchtig dekbed over je heen te slaan, stel jij de vroege ochtend nog even uit.
  5. Is je bed warmer in de ochtend dan toen je er s'avonds in kroop en wil je er daardoor in de ochtend juist snel uit? Dit is heel normaal, immers heeft je lichaam gedurende de nacht het bed goed opgewarmd. Door te slapen in luchtig bedlinnen, zoals ons zomers percal beddengoed, voorkom je dat je het te warm hebt in de ochtend, waardoor je gerust nog een paar uurtjes blijft liggen.

yumeko_slapen_zonnewende

Wij zijn op werkdagen van 9.00 tot 17.30 telefonisch bereikbaar.